2019-04-26

Local taxonomic treatments are impactful works which provide detailed morphological descriptions of all species within a geographical area. These works have significant importance for basic (taxonomy, systematic, biogeography) and applied science (conservation, education) but, unfortunately, few are such studies concerning Neotropical amphibians. The Parque Estadual do Rio Doce (PERD) is the largest remnant of Atlantic Forest in the state of Minas Gerais – southeastern Brazil. We recorded 23 Hylidae and two Phyllomedusidae for PERD, representing around half of the amphibian species known for the reserve. Herein we provide an updated checklist and detailed morphological descriptions with high-quality illustrations of all Hylidae and Phyllomedusidae from PERD.
Tratamentos taxonômicos locais são trabalhos impactantes que fornecem descrições morfológicas detalhadas de todas as espécies dentro de uma área geográfica. Esses trabalhos têm importância significativa para a ciência básica (taxonomia, sistemática, biogeografia) e aplicada (conservação, educação) mas, infelizmente, poucos são os estudos sobre anfíbios neotropicais. O Parque Estadual do Rio Doce (PERD) é o maior remanescente de Mata Atlântica no estado de Minas Gerais – sudeste do Brasil. Nós registramos 23 Hylidae e dois Phyllomedusidae para o PERD, representando cerca de metade das espécies de anfíbios conhecidas na reserva. Fornecemos uma lista de espécies atualizada e detalhadas descrições morfológicas com ilustrações de alta qualidade de todos os Hylidae e Phyllomedusidae do PERD.

Taxonomia, Mata Atlântica, Anfíbios, Amphibia

THOMASSEN ANDRADE, Hans. Checklist and taxonomic treatment of the Hylidae and Phyllomedusidae (Amphibia: Anura) from Parque Estadual do Rio Doce, southeastern Brazil. 2019. 181 f. Dissertação (Mestrado em Manejo e Conservação de Ecossistemas Naturais e Agrários) - Universidade Federal de Viçosa, Florestal. 2019.