2021-10-27

Catalysis is an area of science whose advances brings important throughput in industrial processes, because simplify conditions of operation, reduces energy consumption, improves the yield of target products, and minimize environmental impact. Particularly, when renewable raw materials are involved, a catalyst can play a key role. On this sense, the development of catalysts for converting renewable origin substrates to fine chemical using environmentally benign oxidants such as H 2 O 2 has attracted interest due to environmental and economic reasons. Also, solid heterogeneous catalysts are easily recoverable and reusable at the end of the processes, reducing their cost and environmental impacts. In this work, four classes of solid catalysts were synthesized and evaluated: Cesium heteropolyacid salts (HPAs) with lacunar anions, Niobium oxides, Dysprosium-doped Zinc tungstate, and Niobium compounds treated and non-treated with Hydrogen peroxide. Synthesis methodologies for the four types of catalysts were established: precipitation processes to synthesize the HPA salts, microwave-assisted hydrothermal method to obtain the Niobium oxides that were used in the oxidation processes, coprecipitation method followed by microwave hydrothermal heating to produce the Zinc tungstate and finally, a treatment with Hydrogen peroxide of the commercial samples of Niobium compounds. These catalysts were evaluated in oxidation reactions of terpene alcohols with H 2 O 2 , a non-polluting oxidant that have only water as byproduct. Besides that, the commercial Nb catalysts were also evaluated in the furfural acetalization reactions. The catalysts were characterized by porosimetry analysis, determination of the strength and quantity of acid sites, infrared and Raman spectroscopies, powder X-rays diffraction, X-ray fluorescence analysis, thermogravimetry analysis, and electronic scanning and transmission microscopies. The effects of the main reaction parameters were assessed such as temperature, type of substrate, amount of oxidant, catalyst load, and reaction time. A review was published highlighting the properties and applicability of Niobium solids in esterification and transesterification reactions and another one is in preparation standing out the use of Niobium catalysts in different reactions.Keywords: Heterogeneous catalysts. Nerol oxidation. Cesium salts. Niobium catalysts. Hydrogen peroxide. Furfural acetalization.
Catálise é uma área da ciência cujos avanços trazem importantes rendimentos nos processos industriais, pois simplificam as condições de operação, reduzem o consumo de energia, melhoram o rendimento dos produtos alvo e minimizam o impacto ambiental. Particularmente, quando as matérias-primas renováveis estão envolvidas, um catalisador pode desempenhar um papel fundamental. Neste sentido, o desenvolvimento de catalisadores para conversão de substratos de origem renovável em química fina utilizando oxidantes ambientalmente benignos como o H 2 O 2 tem despertado interesse devido à razões ambientais e econômicas. Também, catalisadores sólidos heterogêneos são facilmente recuperáveis e reutilizáveis no final dos processos, reduzindo seu custo e impactos ambientais. Neste trabalho, quatro classes de catalisadores sólidos foram sintetizados e avaliados: sais heteropoliácido de Césio (HPAs) com ânions lacunares, óxidos de Nióbio, tungstato de Zinco dopado com Disprósio e compostos de Nióbio tratados e não tratados com peróxido de hidrogênio. Metodologias de síntese para os quatro tipos de catalisadores foram estabelecidas: processos de precipitação para sintetizar sais de HPAs, método hidrotérmico assistido por micro-ondas para obter óxidos de Nióbio que foram aplicados nos processos de oxidação, método de coprecipitação seguido de método hidrotérmico de micro-ondas para produzir o tungstato de Zinco e finalmente, um tratamento com peróxido de Hidrogênio das amostras comerciais dos compostos de Nióbio. Estes catalisadores foram avaliados em reações de oxidação de álcoois terpênicos com H 2 O 2 , um oxidante não poluente tendo água como subproduto. Além disso, os catalisadores Nb comerciais também foram avaliados nas reações de acetalização do furfural. Os catalisadores foram caracterizados por análise de porosimetria, determinação da força e quantidade de sítios ácidos, espectroscopias de infravermelho e Raman, difração de raios-X de pós, análise de fluorescência de raios-X, análise termogravimétrica e microscopias eletrônica de varredura e transmissão. Os efeitos dos principais parâmetros de reação foram avaliados como temperatura, tipo de substrato, quantidade de oxidante, carga de catalisador e tempo de reação. Foi publicada uma revisão destacando as propriedades e aplicabilidades dos sólidos de Nióbio em reações deesterificação e transesterificação e outra revisão está em elaboração destacando o uso de catalisadores de Nióbio em reações diferentes. Palavras-chave: Catalisadores heterogêneos. Oxidação do nerol. Sais de Césio. Catalisadores de Nióbio. Peróxido de Hidrogênio. Acetalização do furfural.

Química

BATALHA, Daniel Carreira. Cesium heteropolyacid salts, Niobium, and Dysprosium compounds as solid catalysts in oxidation reactions of terpenic alcohols with Hydrogen peroxide and furfural acetalization. 2021. 160 f. Tese (Doutorado em Química) - Universidade Federal de Viçosa, Viçosa. 2021.