Additions to the genera Asterolibertia and Cirsosia (Asterinaceae, Asterinales), with particular reference to species from the Brazilian Cerrado

2016-01-13

IMA Fungus

Four new Asterolibertia species and a new variety of Cirsosia splendida, all found on native Cerrado plants, belonging to three host families are described, illustrated and named as: A. bahiensis sp. nov. on Erythroxylum sp. (Erythroxylaceae); A. barrinhensis sp. nov. on Diospyros burchellii (Ebenaceae); A. campograndensis sp. nov. on Hirtella glandulosa (Chrysobalanaceae); A. parinaricola sp. nov. on Parinari obtusifolia (Chrysobalanaceae); and Cirsosia splendida var. laevigata var. nov., showing both sexual and asexual morphs, on H. glandulosa and H. gracilipes (Chrysobalanaceae). Finally, A. licaniae is reported on a new host, H. gracilipes. Keys to all the known species of Asterolibertia and Cirsosia are included.

Biotrophic ascomycetes, Foliicolous fungi, Fungal taxonomy, Neotropical mycodiversity