Trabalhos Acadêmicos

URI permanente desta comunidadehttps://locus.ufv.br/handle/123456789/5989

Trabalhos acadêmicos produzidos no contextos dos programas e cursos oferecidos pela UFV. Deverá incluir trabalhos de conclusão de curso de graduação e pós graduação lato sensu.

Os materiais serão organizados de acordo com a estrutura acadêmica da Instituição, contemplando seus diversos campi, institutos, centros de ciências e departamentos.

Navegar

Resultados da Pesquisa

Agora exibindo 1 - 10 de 10
  • Imagem de Miniatura
    Item
    Redescobrindo Arquimedes através da história da matemática: construção de um Geogebra Book sobre os poliedros arquimedianos
    (Universidade Federal de Viçosa, 2025-01-21) Reis, Gabrielle Freitas Inácio; Moreira, Marli Duffles Donato
    Este projeto tem como objetivo a construção de um Geogebra Book que aborde os sólidos arquimedianos, visando promover o ensino da Geometria Espacial através da integração da história da matemática e da utilização de software educativo. A relevância desta pesquisa está na necessidade de transformar o ensino de geometria, utilizando o conhecimento histórico aliado com as tecnologias digitais para tornar o aprendizado mais significativo. Levando em consideração que, ao conhecer o passado, podemos construir um futuro melhor para o ensino de matemática. A aplicação da história da matemática no ensino, combinada com o uso do software Geogebra como ferramenta pedagógica, forma a base deste trabalho, que visa estimular o interesse e a compreensão dos estudantes sobre a geometria. A metodologia adotada será de caráter qualitativo e teórico, com uma abordagem investigativa. A pesquisa envolve uma revisão bibliográfica e a criação de um GeoGebra Book, que servirá como um recurso didático interativo para professores e estudantes. As conclusões destacam as contribuições deste projeto para o ensino da geometria espacial, sublinhando a importância de integrar a história da matemática e o uso de tecnologias digitais como ferramentas eficazes e inovadoras no ensino. Palavras-chave: Arquimedes; Sólidos Arquimedianos; GeoGebra; Educação Matemática.
  • Imagem de Miniatura
    Item
    Os Teoremas de Pitágoras e Fermat para os estudantes da educação básica
    (Universidade Federal de Viçosa, 2025-02-03) Câmara, Ana Flávia; Bragança, Luciana Maria Mendonça
    A Matemática, frequentemente vista pelos estudantes como abstrata e complexa, pode se tornar uma fonte de encanto e descoberta quando ensinada com a mesma paixão e curiosidade que moveram grandes matemáticos ao longo da história. Este trabalho tem como objetivo despertar nos estudantes da educação básica o interesse pela Matemática através da apresentação da vida e do legado de dois matemáticos notáveis: Pitágoras e Fermat. Ambos foram movidos por um profundo amor pelo conhecimento e uma busca incessante por entender o mundo ao seu redor. Pitágoras conheceu a Matemática como uma "receita" que era seguida cegamente na vida prática, sem questionamentos. Entretanto, ele queria entender o porquê das coisas e não meramente replicar um processo mecânico. A partir daí, os números deixaram de ser apenas objetos para contar e medir e passaram a ser apreciados por suas características. O Teorema de Pitágoras, sua principal descoberta, é um dos conceitos mais famosos da Matemática que traz consigo beleza e simplicidade nas suas aplicações. Ao explorar várias demonstrações desse teorema, procuramos mostrar aos estudantes não apenas a sua relevância, mas também como a Matemática é um campo fértil para a criatividade e a exploração. Utilizando a Teoria dos Números, mostraremos os ternos pitagóricos e algumas curiosidades sobre o teorema. Por outro lado, Pierre de Fermat é um exemplo brilhante de um matemático amador, cuja paixão pela Teoria dos Números o levou a fazer contribuições significativas à Matemática. Sua famosa conjectura, o Último Teorema de Fermat, desafiou matemáticos por mais de 300 anos e é a evidência do seu interesse e encanto pelo estudo. Neste trabalho, apresentaremos a demonstração do teorema para o caso n = 4 com o objetivo de mostrar aos estudantes que a Matemática é, acima de tudo, uma jornada de descoberta e prazer intelectual. Por último, incorporaremos ao trabalho uma demonstração lúdica do Pequeno Teorema de Fermat e um relato de experiência de uma atividade relacionada ao teorema, aplicada aos estudantes do ensino médio da Escola Estadual Álvaro Giesta, localizada em São Geraldo, Minas Gerais. Palavras-chave: Pitágoras. Pierre de Fermat. História da Matemática. Demonstrações. Ludicidade.
  • Imagem de Miniatura
    Item
    Atividades investigativas de geometria por meio da robótica educacional nos anos finais do ensino fundamental
    (Universidade Federal de Viçosa, 2024-09-05) Ferreira, Gabrielly Cristina Souza; Faria, Rejane Waiandt Schuwartz de Carvalho
    This objective research investigates the implications of Educational Robotics for the study of Geometry, through investigative activities, in the Final Years of Elementary School. The work is theoretically based on mathematical investigations, in the search to understand the implications of Educational Robotics for the study of geometry in ninth year of Elementary School. The research is structured to address the relationship between Digital Technologies and Educational Robotics, emphasizing recent discussions in the area. In this study, we chose the qualitative research methodology, as it prioritizes data collection in a personal and interpretative way. The target audience were students in the ninth year of Elementary School at Escola Estadual Dr. Mariano da Rocha, located in Teixeiras – MG. To collect research data, we used a combination of instruments: photographs, activity sheets completed by students and the researcher's records in a field notebook. The research results reveal that Educational Robotics, when incorporated as a pedagogical tool, provided students with a rich and innovative experience, distinct from traditional approaches, favoring a participatory and collaborative research environment. By connecting learning to students' reality, where technology is increasingly present, this approach strengthens the link between theory and practice, promoting the development of geometric knowledge in a more comprehensive way. During the development of the activities, it was possible to observe robotics as a tool that provided creativity, investigation and the development of proportional reasoning for students. This integration with technology significantly enriches geometric learning, making the educational process, according to the students themselves, more engaging and stimulating. Therefore, digital technologies, especially educational robotics, played an important and fundamental role in the development of geometric knowledge, making the learning process more attractive. Keywords: Robotics. Mathematical Investigations. Mathematics Education. Digital Technologies
  • Imagem de Miniatura
    Item
    Educação matemática crítica nas escolas: possibilidades para desenvolver a educação financeira
    (Universidade Federal de Viçosa, 2024-09-09) Melo, Enrico Cardoso de; Passos, Caroline Mendes dos
    This study analyzed the possibilities of developing Financial Education in Schools, from the perspective of Critical Mathematics Education. The research, of a qualitative nature, was developed with high school students from a public school in the city of Teixeiras-MG and had data production organized in two stages: conversation, guided by a script, and application of two activities. The conversation script was designed to raise the students' prior notions about the topics and so that they could choose two of five activities present in the Educational Product, presented in a professional master's dissertation. The chosen activities were applied during Financial Education classes, an elective subject in high school in 2024, at this school in Teixeiras. Based on the analysis of the conversation and the students' responses in the chosen activities, we seek to answer the following question: "What are the students' perceptions about Financial Education based on their involvement with Critical Mathematics Education activities in schools?" In order to try to answer this question, we set the general objective of “Investigating students’ perceptions about Financial Education based on their involvement with Critical Mathematics Education activities in schools” and the secondary objectives were “Investigating students’ prior knowledge about Financial Education”, “Applying Critical Mathematics Education activities, based on Financial Education, to high school students in a public school in the city of Teixeiras – MG” and “Analyzing, based on the prior knowledge presented, students’ perceptions about Financial Education based on their involvement with Critical Mathematics Education activities in schools”. This research was based on two theories: Financial Education and Critical Mathematics Education. At the end of the data analysis, we realized that the students were able to reinforce their prior knowledge after engaging in the research. Keywords : Financial Education. Critical Mathematics Education. Mathematics.
  • Imagem de Miniatura
    Item
    O uso do Tangram para o ensino da matemática
    (Universidade Federal de Viçosa, 2024-09-09) Tomaz, Andrêza Henriques; Passos, Caroline Mendes dos
    This research aimed to investigate the implications of using Tangram as a manipulative teaching resource in playful activities for constructing geometric concepts. Tangram is an ancient Chinese puzzle surrounded by legends and its main objective is to form figures using its seven pieces. The study discussed the difficulties of teaching Geometry in schools and sought to promote learning through play. In addition to addressing the history of the origin of Tangram, the activities carried out investigated the potential of this material for constructing concepts of Plane Geometry. The methodology used is qualitative, focused on the individual with all their complexity, valuing their interactions in the environment. The target audience consisted of students from an 8th grade class of Elementary School in a state public school located in the city of Presidente Bernardes - MG. The activities were developed over four hours/classes and, for the production of data, records were necessary through photographs, clippings of printed activities solved by the students and notes in a field notebook. In addition, an interview was conducted at the last meeting to analyze information related to the experiences of those students in the school environment, their perceptions about Geometry and to obtain feedback on the activities developed in previous meetings. The analysis of the data produced was conducted through an articulation between the practical stages of the research and the theoretical framework studied. Through the activities, it was possible to verify that Tangram contributed significantly to the study of geometric concepts since it facilitated visual and practical representation. Keywords: Mathematics Education, Elementary Education, Manipulable Teaching Resource, Playful Activities, Plane Geometry.
  • Imagem de Miniatura
    Item
    Investigação de prismas e pirâmides com geogebra no celular
    (Universidade Federal de Viçosa, 2024-08-30) Machado, Leandro Pacheco; Faria, Rejane Waiandt Schuwartz de Carvalho
    This research aims to investigate how the integration of GeoGebra on mobile phones, combined with Augmented Reality, can impact the learning of prisms and pyramids in High School. The research is structured to address the integration of Digital Technologies, including smartphones, GeoGebra, and Augmented Reality, in Mathematics learning, focusing on prisms and pyramids. The work is theoretically grounded in the concept of collectives of humans-with-media, seeking to understand the production of knowledge in educational environments that utilize technologies. In this study, a qualitative research methodology was chosen because it focuses on data collection in a personal and interpretative manner. The target audience was the third- year high school students of Escola Estadual Alice Loureiro, located in Viçosa – MG. To collect the research data, we used a combination of instruments: audio and video recordings, photographs, sheets of activities completed by the students, and the researcher’s notes in a field journal. The research conclusions indicate that GeoGebra 3D with Augmented Reality fosters in-depth mathematical discussions about the construction of three-dimensional geometric shapes, sparking students' curiosity. This interactive and collaborative dynamic aligns with the theory of humans-with-media collectives, highlighting the importance of using Digital Technologies in students' learning and knowledge construction. Keywords: Three-Dimensional Geometry. Augmented Reality. GeoGebra. Mathematics Education. Digital Technologies.
  • Imagem de Miniatura
    Item
    Atividades investigativas de funções por meio da robótica educacional
    (Universidade Federal de Viçosa, 2024-09-05) Oliveira, Mayara Bonifácio de; Faria, Rejane Waiandt Schuwartz de Carvalho
    This course conclusion work aims to analyze the implications of Educational Robotics, through investigative activities, in learning functions in High School. To achieve this, it is structured, initially, by the theoretical foundations necessary for the development of the research: Educational Robotics and Mathematical Investigation, followed by the exploration of the content of Functions, especially Related Functions, as this is the focus of the activities. This is qualitative research as it focuses on the data produced, seeking to understand collective experiences and individual perspectives. The target audience were first-year High School students at Escola Estadual Dr. Mariano da Rocha, located in Teixeiras – MG. To collect research data, we used a combination of instruments: photographs, activity sheets completed by students and the researcher's records in a field notebook. The analysis carried out allows us to affirm that Educational Robotics was relevant in the meaningful and intuitive construction of knowledge related to the concept of related function. Through investigative practices using LED and sensors, students were motivated to investigate. This approach allowed them to develop intuitions about functions, understanding the dependency relationship between variables, constructing and identifying graphical representations, and formulating the formation law that governs the type of function worked on. In this way, students were able to establish cognitive bases for learning subsequent functions, in addition to exploring this content in an integrative and contextualized way. Educational Robotics therefore played a fundamental role in creating a dynamic and engaging learning environment, acting as a link between the curricular content and the technological and digital reality that permeates students' lives. By providing a more tangible context for learning, we infer that Robotics fulfilled its function, opening up space and providing the necessary conditions for students to construct and formalize knowledge. Keywords: Affine Function. High School. Mathematical Investigations. Mathematics Education. Digital Technologies.
  • Imagem de Miniatura
    Item
    Transtorno de déficit de atenção com hiperatividade na educação matemática: reflexões a partir da neurociência
    (Universidade Federal de Viçosa, 2023-12-01) Mometti, Ana Carolina; Moreira, Marli Duffles Donato
    O presente trabalho tem como objetivo contribuir com a reflexão sobre as possíveis contribuições da Neurociência para a Educação Matemática, com enfoque nas dificuldades que o Transtorno de Déficit de Atenção com Hiperatividade acarreta aos estudantes que apresentam tal condição. Assim, esta pesquisa foi desenvolvida em uma perspectiva de Educação Especial, pensando a condição do estudante que apresenta Transtorno de Déficit de Atenção com Hiperatividade, suas especificidades, principalmente em aulas de matemática, e as contribuições da Neurociência para nortear uma prática docente inclusiva. Para tal, esta monografia, de natureza teórica e abordagem qualitativa, traz uma revisão bibliográfica acerca dos temas Transtorno de Déficit de Atenção com Hiperatividade, Neurociência e Educação e Educação Matemática. As discussões apresentadas ressaltam as intercessões entre as temáticas tratadas no referencial teórico e apontam para a importância da fundamentação das práticas pedagógicas em evidências científicas, como as da Neurociência, para que as especificidades dos estudantes sejam consideradas e atendidas. Em especial, na área da Educação Matemática, a partir da realidade do aluno e fazendo uso de metodologias ativas, a abordagem de enculturação matemática torna-se mais apropriada, respeitando os limites e potencialidades dos estudantes para potencializar o processo de aprendizagem. Palavras-chave: Educação Especial. Neurociência. Educação Matemática.
  • Imagem de Miniatura
    Item
    Avaliação em matemática: olhares sobre a educação básica
    (Universidade Federal de Viçosa, 2023-12-21) Silva, Janaína Aparecida; Moreira, Marli Duffles Donato
    This work's main objective is to reflect on evaluation in the educational process based on a review of the literature that addresses this topic in light of the contributions of the following authors: Amaral; Melzer (2016), Coimbra; Valente (2008-09), Freire (2013), Lopes; Maciel (2020) and Picolotto; Gonçalves (2015). Specifically, in relation to the types of assessment, the contributions of Costa (2020), Grego (2013) and Santos L. (2016) were considered and, regarding assessment in mathematics education, the authors Marcolino and Cousin (2012) and Silva; Giongo and Quartieri (2020). The conclusions indicate that it is possible to understand assessment as a process that goes hand in hand with learning, in addition to being considered as an integral part of a liberating education, enabling a renewal in the teaching process, mediated by dialogue and problematization. Keywords: Assessment. Assessment in mathematics. Types of assessment. Basic education.
  • Imagem de Miniatura
    Item
    Robótica educacional no ensino de matemática nos anos finais do ensino fundamental
    (Universidade Federal de Viçosa, 2023) Pereira, Jéssica Maria; Faria, Rejane Waiandt Schuwartz de Carvalho
    Esta pesquisa objetiva investigar as contribuições da Robótica Educacional para o ensino de Matemática nos Anos Finais do Ensino Fundamental, na perspectiva das Investigações Matemáticas. Aliado às tecnologias, utilizaremos as investigações matemáticas com o intuito de ajudar a trazer para a sala de aula o espírito da atividade matemática genuína, constituindo uma poderosa abordagem educativa. Neste trabalho a metodologia de pesquisa qualitativa se mostra pertinente, pois se preocupa com os dados coletados de uma forma pessoal e interpretativa. O público alvo são alunos dos Anos Finais do Ensino Fundamental de uma escola pública estadual localizada no município de Viçosa – MG. Os dados foram coletados a partir de fotografias dos encontros, das folhas de atividades resolvidas pelos estudantes, e dos registros no caderno de campo. Para analisar os dados produzidos durante a pesquisa consideramos a interação dos alunos ao longo da realização das atividades de Robótica Educacional para o ensino de Matemática na perspectiva da Investigação Matemática, que envolve quatro momentos principais: reconhecimento da situação; formulação de conjecturas; realização de testes; e validação do trabalho realizado. As conclusões da pesquisa indicam que a robótica educacional desempenha um papel crucial como uma forma de comunicação e interação social, uma vez que os alunos se envolveram com a atividade, e se divertiram de forma curiosa, abrindo novas possibilidades e mostrando uma aproximação dos alunos com a Matemática. Com a realização das atividades, constatamos que a robótica possui a capacidade de proporcionar discussões matemáticas sobre construção de figuras planas, instigar a curiosidade dos alunos, possibilitar a generalização matemática, motivar a interação entre alunos e professores em momentos de discussão das atividades. Ainda verifiquei que o uso deste recurso permitiu ao aluno, compreender o que foi trabalhado nas atividades, possibilitando o enriquecimento dos processos de ensino e de aprendizagem, favorecendo a construção de conhecimentos. Palavras-chave: Robótica na Educação Básica. Ensino e Aprendizagem de Matemática. Educação Matemática. Tecnologias Digitais.